Kā pareizi un veselīgi gatavot ēst.

Mēs uzskatām, ka pareiza ēšana, sākas ar pareizu produktu izvēli: tiem ir jābūt ar mazu kaloriju daudzumu, jāsatur maz treknu vielu u. t. t. Bet nez kāpēc, mēs aizmirstam to, cik svarīgi ir pareizi pagatavot ēdienu, jo pat cepta vistas fileja, kura ir apcepta sviestā būs tikpat bīstama kā tortes gabals. Kādas ēst gatavošanas metodes izvēlēties tiem, kuri cenšas nomest svaru? Stāstām, to kopā ar dietologu.

Ēšanas speciālisti cepšanu neuzskata par labāko veidu, kā gatavot ēst. Galvenokārt, tas ir tāpēc, ka cepot tiek izmantota eļļa vai dzīvnieku tauki, kuri ir vainīgi, ne tikai ēdiena kaloriju daudzuma palielināšanā. ‘’Ja eļļa tiek pakļauta termiskai apstrādei ilgāk par 4 minūtēm, tad tauki pārvēršas par transtaukskābēm, kuras ir ļoti kaitīgas sirds – asinsvadu sistēmai. Regulāra tādu ‘’ceptu’’ tauku izmantošana aizsprosto asinsvadus’’ – stāsta ārste – dietoloģe Rimma Moisenko.

Arī sautēšana, nav tas labākais ēdiena gatavošanas veids. Ilglaicīga, augstas temperatūras iedarbība izjauc šķiedru struktūru un produkti, līdz ar to, zaudē savas vērtīgās īpašības. ‘’ Dārzeņu ogļhidrāti un cieti saturošie produkti sairst līdz glikozei un paaugstina produkta glikozes indeksu. Tas nav izdevīgi tiem, kuri cieš no liekā svara un kuriem ir traucēta ogļhidrātu apmaiņa. Putraimi, kuri tiek sautēti, tāpat sairst līdz glikozei. Ar ko tas mums draud? Ar to, ka pēc to ēšanas, sāta sajūta mūs drīz atstās’’, – paskaidro dietoloģe.

Gribat saglabāt slaidu augumu? Izvēlieties, pareizas ēst gatavošanas, paņēmienus.

  1. Vārīšana.

Vārītus produktus organisms uzsūc ātri un viegli, tas ļauj mums uzņemt visus vajadzīgos mikroelementus. Vārīšana izslēdz eļļas lietošanu, ēdienam ir mazāk kaloriju.

Vārīšanai arī ir savas nianses. Piemēram, daudzi produkti vārot izšķīst, nav vairs tik kraukšķīgi, zaudē piesātināto garšu. ‘’ Ja mēs tā gatavojam dzīvnieku valsts izcelsmes produktus, tad pirmajā buljonā no produktu vārīšanas var būt toksiskie elementi, sāls metāli, kurus satur gaļa. Tāpēc pirmo buljonu, pēc uzvārīšanās ir labāk noliet un turpināt gatavot ēst ar otro buljonu’’, – padomu sniedz dietoloģe.

Praktiski padomi.

Vārāt dārzeņus? Dariet to katliņā, kurš apsegts ar vāku. Izvēlieties maksimālu temperatūru un minimālu ūdens daudzumu.

Biezeņzupas. Dārzeņus tajās nav obligāti vārīt mīkstus. Labāk, tos pēc tam sasmalciniet ar blenderi. Tā jūs saglabāsiet vitamīnus un šķiedrvielas.

Gatavojat putraimus? Atcerieties, ka vārot putraimus buljonā nokļūst B grupas vitamīni, tāpēc nevajag putraimus apliet ar lielu ūdens daudzumu. Ielejiet katliņā maz šķidruma, lai pēc tam, kad putraimi ir uzbrieduši, jums nav jānolej liekais buljons.

  1. Tvaicēšana.

Tas ir viens no veiksmīgākajiem gatavošanas veidiem, jo šeit tiek saglabāta gan gaļas, gan dārzeņu enerģētiskā vērtība. ‘’Pirmkārt, produkti tiek gatavoti bez eļļas, tie sanāk sulīgi un tiem ir mazāk kaloriju, viegli uzsūcas un nesatur nekādus kairinātājus. Tas ir ideāls ēdiens tiem, kuri grib notievēt, tas ātri rada sāta sajūtu un neizraisa paaugstinātu apetīti’’, – skaidro dietoloģe.

Kaut gan garša, tādiem ēdieniem, nav izteikta, tas daudziem negaršo. Gatavot, lielus gaļas gabalus tvaicējot, ir riskanti, jo tie var pilnībā neiztvaicēties un tas ir riskanti veselībai.

Praktiski padomi.

Garšas uzlabošanai var pievienot garšvielas un ķiploku.

  1. Cepšana uz sausas pannas.

Pannas, kurām ir teflona pārklājums, dod mums iespēju cept produktus bez eļļas. Tas nozīmē, nav lieku kaloriju un transtaukskābju.

Bet, sen jau ir pierādīts, ka tādas pannas, ja uz tām ilgstoši iedarbojas ar augstu temperatūru, pēc vairākiem gadiem sāk izdalīt kancerogēnās vielas, kuras iekļūst ēdienā. Jo vairāk pannai skrāpējumu, jo vairāk kancerogēno vielu nonāk ēdienā.

Praktiski padomi.

Pēc dietoloģes domām, šajā ziņā ir drošas čuguna pannas. Ja cepot no produkta izdalās sula, tad labāk ir izmantot pergamenta papīru: uzklājiet to uz pannas, virsū lieciet gaļu vai dārzeņus.

Cept bez eļļas var arī citā veidā: uz ļoti lēnas uguns uzkarsējiet pannu, ieberiet tajā sasmalcinātus sīpolus, uzberiet sāli un samaisiet. Cepiet dārzeņus uz ļoti lēnas uguns 10 – 12 minūtes. Šajā laikā no tiem radīsies diezgan daudz sulas, kura būs spējīga aizvietot eļļu. Vēlāk pievienojiet pārējās sastāvdaļas.

Separator image .